|
Visszapillant tkr
med 2005.01.11. 22:29
Kicsi, frge - termszetesen piros az igazi - s mg a ni szveket is megdobogtatja. Ht persze, hogy a Fiat egyik legismertebb s legtovbb gyrtott tpusrl, az 500-asrl van sz!
Termszetesen nemcsak piros sznben kszlt, s tpusn bell is rengeteg vltozatban ltezett. Volt kombi, de Topolino s Nouva is futotta az orszg tjait, hogy a sportostott tpusokrl ne is beszljnk. Ern felli vllalkozs lenne pontosan meghatrozni (plne felsorolni), hogy melyiket, mikor, milyen motorral gyrtottk, annyit azonban bizton llthatunk, hogy az 500 L-bl fogyott a legtbb. (Az 1965-tl 1972-ig gyrtott 500 F, vagy L sorozatbl sszesen 2 272 290 darab kszlt, teht elg npszer volt.)
Mivel legendv vlt, tulajdonosaik - akik kzt egyre tbben kpviseltetik magukat a fiatalabb korosztlybl - gyakran festik metl, srga, zld, s egyb vad sznekre, de ha eltrnek az eredeti korall, -kzppiros, fekete, mustrsrga, bilikk, padlizsn, elefntcsontfehr s halvnyzld vltozattl, a vgeredmny vagy borzalmas lesz, vagy tlsgosan is modern.
Az biztos, hogy szne s aranyos kis formja miatt a nk szve remeg rte elssorban, s tagadhatatlan, hogy k jobban el is frnek a kispolszki nagysg szardnisdobozban. Nem gy a vezetse, mi mg gyakorlott frfiak szmra is komoly kihvst jelent. De terelgessk el ezeket a borfelhket, idzznk mg kicsit az elnyknl!
Szinte nem is kell emlteni, hogy igazi vrosi autval van dolgunk, mert idelis mretei miatt jl lehet vele manverezni. Ha jobban brn a motor, mg sportos cikzsra is alkalmas lenne. gy azonban marad a diszkrt (s knyszer) sebessgbetarts, mert szguldozs miatt aligha lltja meg vezetjt a rendr. Legfeljebb kvncsisgbl, akkor pedig a kedves mosoly minden mszaki hinyossgrl eltereli az amgy sasszem kz figyelmt. A forgalomban lavroz autstrsak is szeretik a kis autt, messzirl mosolyognak, elengedik, s vigyznak r.
gy a kis 500-as vgan poroszkl az utakon, s lmnyszmba megy vele minden megtett kilomter. A sportossg lmnyt a nagyon kemny rugzs biztostja, s ez meg is marad lmnyszinten, mert olyan adatokrl - mint pl. mennyi id alatt gyorsul fel 100 km/h-ra? -, nem illik beszlni. Mivel sszesen nem kpes annyival haladni. De mr csak azrt sem lenne ajnlatos, mert az ersen hajtott motor tlmelegten a blokkot, mivel htse nem lett tl jl kitallva. De a 70-80-as tempt knyelmesen brja tartani, s a fogyasztsa is az tlagos 5 liter krl marad.
Teht marad a htracsapott vszontet, a letekert ablak, kibillentett elefntfl, szardnisdoboz-tgassg, s a farmotorbl dbrg, htat pfl er, mivel akr 20 km/h-s sebessggel is fel lehet jutni egy emelkedn. Micsoda rzs! Nincs is ezzel semmi gond, ha nem bukkan fel a kzelben egy msik aut, mi mondjuk alapjraton megelzi.
(Ezrt legalbb a duda mkdjn tkletesen.)
Amilyen bjos kvlrl, ppoly kedves bellrl is. Noha a mszerfal bonyolultsga aligha vonja el a figyelmet a vezetstl, minden megvan benne, amire csak szksg lehet. (J, azrt szervkormnyrl, gyrilag beszerelt rdirl, elektromos ablakemelrl, kzponti zrrl s lgkondirl ne lmodozzunk!)
Minden vgtelenl egyszer s aranyosan pici benne. Pldul a pedlok, melyek kztt alig fr el az ember lba, s a kedvesen trkenynek tn finom kis kormny, mit az vatossg kedvrt csak az ujjaival fog az ember - de szokatlanul knny, s pontosan mkdik. De mi ez ahhoz kpest, ami az ablaktrl mkdst illeti! Ez a csodlatos jszg ugyanis csak a mszerfalrl kapcsolhat egy fokozatban, gy nincs is klnsebb gond vele, mert vagy megy, vagy nem. tlthat, lenygz szerkezet!
A mszerfalat nem is rdemes nmi "dsts" miatt kifurklni utlagos kapcsolk, rdi, mszerek behelyezse miatt, mert elbb-utbb megbnja a gazdi, vagy az, aki nhny v mlva a tulajdonos lesz, s szeretn visszalltani az eredeti llapotokat.
A tipikusan polszkis lseket - a htrajuts rdekben - egyben lehet elre hajtani, mit sok esetben megnehezt a magastott tmla, mi gy az alacsony tetbe tkzik, s nem marad ms, mint az oldalablak betrse. Eredeti ls esetben azonban - nmi okkult technikt alkalmazva - valban lehetsges akr egy kvartettet is utaztatni. De hova teszik akkor a hangszereiket? Bolondos hbortnak tnik a csomagszllts egy ilyen autban, de nem lehetetlen. Ha nincs a hts lsen utas. Akkor is krlmnyes elkotorni. Elre azrt nem lehet tenni, mert ott a tank, a ptkerk, az akkumultor s az elmaradhatatlan szerelkszlet, na meg ott amgy is mindig rettent kosz s savgz van.
De vessnk egy pillantst a motorhzba is: a Fiat 500-as tmege 500 kg, lkettrfogata pedig 500 kbcenti. Mivel se tmege, se sebessge nem jelents, a mozgsi energija is igen csekly. A kicsi kocsi motorjban 18 lnak megfelel er munklkodik, ezrt nem is kell csodlkozni a megfontolt sebessgen. A vlt gyakran akadozik, s a pedlok is nehezen jrnak.
De a knny kormnyjtk sem az giek knnyelm adomnya, rendesen meg kell dolgozni rte, klnben visszaveszik. Gondos tulajdonosok szerint legritkbban(!), de ajnlatos minden pocsolyba hajts, zivatar utn megzsrozni az els futm kt fggcsapszegt, akr hasznlatban van, akr ll a kocsi. Klnben oda a knny s precz kormnyzs, egyre nehezebb vlik, s amikor kenni prbljuk, persze mr ks, a zsr kijn a csapszeg als zrfedele mellett, s nem megy krbe a csonkig, ahogy pedig kellene.
De j hr az, hogy bven kaphat hozz j alkatrsz, mghozz olcs ron, gy kzel egy kispolszki rn az 500-as is fenntarthat. S clszer ezt megjegyezni, mert szp kis csillog-villog Fiatot nehezen lehet kszen vsrolni. Ugyanis aki gondosan szereli s polgatja, az mr nem fog megvlni tle. Teht aki ilyet akar, annak irny a piac, ott vegyen egy ttt-kopott pldnyt, pofozza ki, s lesz az utak kedvence!
|