medliel
Men
 
linkek
 
jtszs
 

moon phases
 
 
reszket az id a tornyok fltt
 
Nightwish
 
NIGHTWISH concerto
 
zenk, klipek
 
Npzenk
 
 
muzik
 
Fiat 500
Fiat 500 : Dszbolha

Dszbolha

Csiks Zsolt  2005.01.11. 22:44

Csak azok nem szeretik, s csak akkor, amikor eljk kerl egy emelkedn. Msklnben mindenki tartogat egy kis helyet a szve cscskben a Fiat 500-as szmra.

Mg javban huszadik szzadi aut, a legkorbbi pldnyai mr negyvent, de mg a legfiatalabbak is minimum huszonnyolc vesek. Els felbukkanst 1957 nyarra teszik az auttrtnszek. Hogy az akkor az olasz utcakpet mg meghatroz, szintn 500-as kdot visel, m orrmotoros, vzhtses, ngyhengeres Topolintl megklnbztessk, "Nuova 500"-nak neveztk. Dante Giacosa A kocsi formatervnek megalkotshoz nem krtek fel olyan neves cgeket, mint a Pininfarina, a Bertone, vagy a Touring. A gyri karosszriaszabsz, a Topolintl a 124-esig (Zsiguli) temrdek Fiat klalakjrt felels konstruktr, Dante Giacosa azonban a legnagyobbakhoz mrheten zsenilisat kanyartott a cstollal. A trpe- s miniautk hatrn egyenslyoz 500-as Fiattal, azaz a Cinquecentval olyan maradand formt hozott ltre, ami vtizedekig stlusos, majd mg divatossga teljben klasszikus jrm lett. A korai 500-as azonban tvol volt az ltalunk ismertebb ksbbi modellektl. Eleve csak kt lse volt, az ajtajai htrafel nyltak, nyomorult, 473 kbcentis, 13 lers motor hajtotta akr 85 km/h-s sebessggel, viszont mr az a kthengeres, soros lghtses konstrukci kerepelt a farban, ami a ksbbi 500-ast, majd a 126-ost, vgl mg a Pandt is hajtotta. Az els lmpi alatt nem dszlcek, hanem a szlvdhz csvek kzremkdsvel, hideg, pramentest lgramot szllt nylsok voltak, a kombinlt index/helyzetjelz a srvd fels sarkban kapott helyet, a csomagtrfedelet - ami a farmotoros elrendezs miatt termszetesen ell volt, a kzepn hosszanti, polrozott lc dsztette. Vltjnak ngy gangjt egszen a kifut szria megjelensig nem szinkronizltk, az egyes fokozat radsul sivt, egyenes fogazs tttelezst kapott. A kor ignyeihez kpest gyenge kidolgozs s motorizltsg kiskocsiba azonban a bemutatsa utn nhny hnappal ersebb, 15 lers, 90 km/h-kpes motort hajtottak, s megrendelhet lett ngylses kivitel is. Ennek mr az ajtajai fels rszn is voltak dszlcei, a kerekein dsztrcsk kpviseltk a pompt, ktszn lett a bels krpitozsa, nagyobb kereteket szereltek a fnyszrira, s mr nemcsak a gyrban emlegettk "Nuova 500"-knt, hanem a nevet a motorhzfedlre biggyesztett felirattal a nagyvilg tudomsra is hoztk. 1958-ban jabb izgalmak kvetkeztek: az adrenalinszint-tltengst a Nuova 500 Sport megjelense biztostotta, amely piros oldals cskozsval, behegesztett (teht vszontalantott) tetejvel, 105 km/h elrst is lehetv tev, 21,5 lers motorjval mr az orszgti helytllst is biztostotta a miniaut utasainak. Az j 499,5 kbcentis alapknt szolglt az 1960-ban megjelen 500 D alapkivitel kiss nyomatkosabbra hangolt, 17,5 lers motorjhoz. Ekkor szoktak le vgleg a vgig legrdthet, kombi-limuzin ptsmdrl: az 500 D-nl a hts lsek fltt mr csavarozott lemeztet volt, vszon csak az els kt ls fltt maradt. Gazdagabb lett viszont a dszts, hiszen immr a kszbre is jutott nmi fnyes lemezcsk. Ugyanebben az vben bukkant fel a gn, azaz a kombi 500-as, amely Cinquecento orr-rsszel s Szaratov-htszekrny hts csomagtrajtval keltett feltnst. Ebben elfektettk a kthengeres motort (valjban nem egszen ugyanarrl a motorrl van sz, mert a blokkntvnye, a karburtora, a hengerfeje s seregnyi egyb meghatroz alkatrsze egyedi), gy pedig maradt hely csomagok szmra is. A gn, azaz a Giardiniera (dzsardinira) tengelytvjt tz centivel megnyjtottk, a hts oldalablakai eltolhatk lettek, ezrt a limuzin 500-assal ellenttben a hts lsein mr nemcsak kis nvs pigmeusokat, de nem tl termetes felntteket is lehetett benne utaztatni, mi tbb, a megfulladstl sem kellett tartaniuk. Az 500 D-bl 1965-ig az els szrinl mr jval tbbet, sszesen 640 ezer pldny pldnyt ksztettek. Ekkor mutattk be azt a kivitelt - a Fiat 500 F-et - amelyet valamennyien jl ismernk, hiszen t nlunk is forgalmazta a Merkur 1970-tl b egy ven t (CT-IK rendszmok), 56, ksbb 61 ezer forintrt, ami ktezer forinttal volt kevesebb a Zap, de hatezerrel tbb a Trabi rnl. Ennek mr - szemben a libakerget eldkkel - rendesen nyltak az ajtajai, a tet hts lsek fltti fmrszt nem csavaroztk, hanem egyben volt a karosszrival. A nehzkes, kt reteszes tetnyitt trkenyebb, de gyorsabb, egykapcsos megolds vltotta le. Az veges, tzesvel sklzott sebmr helyett plexiablakos, hszasval rovtkolt kilomterrt alkalmaztak. A bels kszbk szgletes helyett ves profilak lettek, eltntek a dszlcek a motorhzfedlrl s a kocsi oldalairl, csak a kszbn maradt egy-egy csk. Ersebbek lettek a fltengelyek, a kuplungszerkezet s a differencilm, a rgebbi, fmszerkezetes, rkkvalsgnak kszlt kapcsolkat viszont kvl-bell gagyi, manyag cuccok vltottk le. Ami szemre nem ltszik, de megbosszulja magt alkatrsz-rendelskor: a kocsi valamennyi ablaka magasabb lett, s a fkszerkezet elemei sem kompatbilisek az 500 D-vel. A teljestmny kemny fl lervel nagyobb, 18 LE, a vgsebessg azonban ettl nem vltozott: akr a D-nl, itt is bizakod 95 km/h llt a prospektusban. 1968-ban egy ignyesebb, drgbb kivitel is megjelent a knlatban, az 500 L, azaz "Lusso" (luxus), melynek elsdleges nemi jegye a "vzvezetkszerel lma" stlus, egy darabbl ll krmcsves dszts az els, s ktrszes, a kocsi oldalra rfordul cskszlet a hts lkhrtn - me a kengururcs se. A dsztrcsa is kiss cizellltabb, az ereszen krmhats manyagburkolat fut vgig. Nem szles, bajszos Fiat-jelzs, hanem kicsi emblma van az orrn. Az utastr teljesen ms, ugyanis a kr alak mszer helyett a 850-eshez hasonl fekv rt hasznltak, de ms a sklzssal s tlmelegeds-jelz lmpcska nlkl. Fekete, fmklls a kormnya, manyag borts van a mszerfaln, nem t darab gumi, hanem egyetlen, gumrozott alj, ignyes szvetsznyeg bortja a padlt, cskosan hurks az ls- s oldalkrpitozsa, az els tmli pedig dnthetk. Egyetlen mechanikai klnbsg az 500 limuzinhoz kpest, hogy mr gyrilag radil gumikkal szereltk. 1972-ben mutattk be az 500-assal szerkezetileg megegyez Fiat 126-ot, amelynl csupn az ersebb fltengelyek s els lengkarok, a 23 lersre felbikzott, mr 594 kbcentis motor, a hts ls al kltztetett benzintank, a szinkronizlt 2., 3. s 4. sebessgfokozat, valamint a bulis vszontet elhagysa (noha ez extraknt mg ltezett egy darabig) jelentette az elrelpst. Az olaszok nem kedveltk meg elsre a "Bambint", ezrt az 500-as egszen 1975-ig gyrtsban maradt, noha sok mindent leegyszerstettek rajta. Ez az utols 500 R verzi megkapta a 126-os modernizlt lemezkerekeit, nagyobb, m 18 lersre visszabuttott motorjt, de pldul a vlt szinkronizlatlan maradt. A fehr 500-as kormny fekete lett benne, lemaradt rla a kszbdszlc, az orrra pedig felkerlt az akkor j, ngy paralelogrammbl ll FIAT-felirat is. Ez a szria 1975-ig futott, s mire leksznt, sszesen ngymilli darabot gyrtottak belle. Mrettelensg Mi sem igazolja jobban a tpus szerethetsgt, hogy az olaszoknl mg mindig tmegvel, ltalban igen j llapotban fordul el vrosi kisautknt, hobbijrmknt s a felesg kocsijaknt egyarnt, mikzben a nla jabb 126 "Bambino" s a Panda tpusokat felemsztette a rozsda s a tulajdonosok kznye. A nmetek, a hollandok, a francik de mg a japnok is rjngenek a Csinkvrt, egy-egy szp pldny ra a nyugat-eurpai orszgokban megti az 5000 (F), 6000 (D), 9000 (Nuova I. s Sport) Eurt, de nlunk is 250-300 ezer forint kztt mennek a jobb llapot trpk. Trpe, hiszen az 500-as bizony mg az autminimum abszolt mrcjnek tartott Kispolszkinl is parnyibb. Amikor a hossz mkrm-vgzdsekkel elltott Gizik kjes sikkantsokkal nyugtzzk egyms "jaj de cuki ez a 206-os" s "de helyes az a kis metllila Yaris" autit, rdemes lenne egy pillantst vetnik az 500-asra - nmi szemmeresztgets utn mg taln k is rjnnnek, hogy kamiont vettek kiskocsi helyett, hiszen az igazi mini itt ll a szemk eltt. Az 500-as (fejtegetsnkben maradjunk taln az F-szrinl, hiszen Magyarorszgon ez a relevns tpus) hrom centi hjn hrom mter hossz, 1,3 szles, s 1,3 magas, mikzben a pldaknt emltett 206-os 3,8 mter hossz, 1,65 szles s 1,43 magas. Mg szrnybb dromedr a Yaris - no nem a 3,6 mteres hossza s 1,6 mteres szlessge, hanem msfl mteres magassga miatt. Mg az olyannyira pttmnek tartott mai Fiat Seicento is 35 centivel hosszabb, huszonegy centivel szlesebb s tizenttel magasabb az 500-asnl. Egyedl a Smart rvidebb a Csinkvnl, de is jval magasabb s szlesebb. s akkor az 500-as 520 kilogrammos pehelyslyt mg nem is emltettk, ugyebr. Persze a gyrd zna, oldalvdelem, biztonsgi utascella, s egyb tllsi kellkek ismeretlenek az 500-asban, de a vszon miatt agyonmerevtett teteje sokkal jobban brja a borulst s a fejreesst, mint a 126-os. Nem mintha prtfogja lennk az v nlkli autzsnak, de a teljessghez hozztartozik, hogy a rgi (F eltti) 500-asokban nem volt gyri helye a biztonsgi vnek, ezrt azt a mszaki vizsgn sem krhetik szmon. Mondjuk az 500 F-ben volt mr rgzts, de ezt a legtbb vizsgztat nem tudja, a rendrk meg elnzik a teljes vtelensget. A maga mrcjvel azonban az tszzast jl felszerelt kiskocsiknt ismertk: volt benne pldul ngy tem, alacsony zemanyagszintet jelz lmpcska, 12 voltos elektromos rendszer, pt-csomagtartv lebillenthet hts lstmla, elefntfl s kzi gz - csupa olyan dolog, ami a Trabantbl akkoriban hinyzott. De a fggetlen, ell fels hromszg-lengkaros, als keresztlaprugs, htul pedig hromszg-lengkaros, csavarrugs futm, a fts, a kurblizhat ablak, valamint a teljes sznyegezs sem volt megvetend dolog harmincegynhny vvel ezeltt. Klns tekintettel arra, hogy a kis Fiat 1969-ben pldul mr 999 dollrrt megrendelhet volt a Jetcar-tl - hzhoz szlltssal, rendszmmal elltva. s persze Nyugat-Eurpban.

 
npszmll
Induls: 2004-12-03
 
Nemo Eye
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 

 

 
 
Rossz szeret?gyok. Egyszer kif? egy kukkol󮠠[dt]
 
A knai asztrolgiai jegyem kecske, a nyugati mrleg, nyilas aszcendenssel.
Aging Woman
 
amiket szeretek
 
auts klikkek
 
smn
 
Diszegi Vilmos
 
nprajz
 
Illusztrtorok
 

Nulltndr

... s a mindig msmilyen most egyszn.
Akr a lg - alakja vltozsa...
Riadt s rebbenkeny. sszerezdl,
eltn testt zaj, a fny ha bntja.

Ruhja rnca nyr, gyrtt romnc,
hajba kcoldott minden este.
Letrt krmcskjbl furcsa flhold;
testt a hsg lassan terezte.

Az j leszll, hogy sznt felvegye:
nyugodt sttsg, tndri kk.
A hajnal harmatban nem tallod -
sajt varzsa szrja szerteszt.

Elszenderlt a domboldal tvn.
Fl hajolhatsz, jaj, csak fel ne breszd!
Ha most kvnnd, rintse mtely.
Ha most lelnd, cskja semmiv lesz.

Fekszik csak az esztatta fben,
fehr vszoncipje tiszta sros.
Nzd hosszasan s percrl percre szebb lesz.
lmodd hozz egy msik jszakhoz.

/Karafith Orsolya/

 
Visszaszmlls
 

Naruto rajongói oldal! Felkerült John Man Ninja címû könyvének elsõ fejezete. Olvass, Filmezz, Tanulj!! KONOHA.HU    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    Velaris, a második otthonom Fanfictionból új rész került fel    *****    NSYNC - Ha nosztalgiáznál, vagy érdekel,mi történik most a ByeByeBye elõadóival, akkor nézz be - NSYNC    *****    Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza