|
Dszbolha
Csiks Zsolt 2005.01.11. 22:44
Csak azok nem szeretik, s csak akkor, amikor eljk kerl egy emelkedn. Msklnben mindenki tartogat egy kis helyet a szve cscskben a Fiat 500-as szmra.
Mg javban huszadik szzadi aut, a legkorbbi pldnyai mr negyvent, de mg a legfiatalabbak is minimum huszonnyolc vesek. Els felbukkanst 1957 nyarra teszik az auttrtnszek. Hogy az akkor az olasz utcakpet mg meghatroz, szintn 500-as kdot visel, m orrmotoros, vzhtses, ngyhengeres Topolintl megklnbztessk, "Nuova 500"-nak neveztk.
Dante Giacosa
A kocsi formatervnek megalkotshoz nem krtek fel olyan neves cgeket, mint a Pininfarina, a Bertone, vagy a Touring. A gyri karosszriaszabsz, a Topolintl a 124-esig (Zsiguli) temrdek Fiat klalakjrt felels konstruktr, Dante Giacosa azonban a legnagyobbakhoz mrheten zsenilisat kanyartott a cstollal. A trpe- s miniautk hatrn egyenslyoz 500-as Fiattal, azaz a Cinquecentval olyan maradand formt hozott ltre, ami vtizedekig stlusos, majd mg divatossga teljben klasszikus jrm lett.
A korai 500-as azonban tvol volt az ltalunk ismertebb ksbbi modellektl. Eleve csak kt lse volt, az ajtajai htrafel nyltak, nyomorult, 473 kbcentis, 13 lers motor hajtotta akr 85 km/h-s sebessggel, viszont mr az a kthengeres, soros lghtses konstrukci kerepelt a farban, ami a ksbbi 500-ast, majd a 126-ost, vgl mg a Pandt is hajtotta.
Az els lmpi alatt nem dszlcek, hanem a szlvdhz csvek kzremkdsvel, hideg, pramentest lgramot szllt nylsok voltak, a kombinlt index/helyzetjelz a srvd fels sarkban kapott helyet, a csomagtrfedelet - ami a farmotoros elrendezs miatt termszetesen ell volt, a kzepn hosszanti, polrozott lc dsztette.
Vltjnak ngy gangjt egszen a kifut szria megjelensig nem szinkronizltk, az egyes fokozat radsul sivt, egyenes fogazs tttelezst kapott. A kor ignyeihez kpest gyenge kidolgozs s motorizltsg kiskocsiba azonban a bemutatsa utn nhny hnappal ersebb, 15 lers, 90 km/h-kpes motort hajtottak, s megrendelhet lett ngylses kivitel is.
Ennek mr az ajtajai fels rszn is voltak dszlcei, a kerekein dsztrcsk kpviseltk a pompt, ktszn lett a bels krpitozsa, nagyobb kereteket szereltek a fnyszrira, s mr nemcsak a gyrban emlegettk "Nuova 500"-knt, hanem a nevet a motorhzfedlre biggyesztett felirattal a nagyvilg tudomsra is hoztk.
1958-ban jabb izgalmak kvetkeztek: az adrenalinszint-tltengst a Nuova 500 Sport megjelense biztostotta, amely piros oldals cskozsval, behegesztett (teht vszontalantott) tetejvel, 105 km/h elrst is lehetv tev, 21,5 lers motorjval mr az orszgti helytllst is biztostotta a miniaut utasainak.
Az j 499,5 kbcentis alapknt szolglt az 1960-ban megjelen 500 D alapkivitel kiss nyomatkosabbra hangolt, 17,5 lers motorjhoz. Ekkor szoktak le vgleg a vgig legrdthet, kombi-limuzin ptsmdrl: az 500 D-nl a hts lsek fltt mr csavarozott lemeztet volt, vszon csak az els kt ls fltt maradt. Gazdagabb lett viszont a dszts, hiszen immr a kszbre is jutott nmi fnyes lemezcsk.
Ugyanebben az vben bukkant fel a gn, azaz a kombi 500-as, amely Cinquecento orr-rsszel s Szaratov-htszekrny hts csomagtrajtval keltett feltnst. Ebben elfektettk a kthengeres motort (valjban nem egszen ugyanarrl a motorrl van sz, mert a blokkntvnye, a karburtora, a hengerfeje s seregnyi egyb meghatroz alkatrsze egyedi), gy pedig maradt hely csomagok szmra is. A gn, azaz a Giardiniera (dzsardinira) tengelytvjt tz centivel megnyjtottk, a hts oldalablakai eltolhatk lettek, ezrt a limuzin 500-assal ellenttben a hts lsein mr nemcsak kis nvs pigmeusokat, de nem tl termetes felntteket is lehetett benne utaztatni, mi tbb, a megfulladstl sem kellett tartaniuk.
Az 500 D-bl 1965-ig az els szrinl mr jval tbbet, sszesen 640 ezer pldny pldnyt ksztettek. Ekkor mutattk be azt a kivitelt - a Fiat 500 F-et - amelyet valamennyien jl ismernk, hiszen t nlunk is forgalmazta a Merkur 1970-tl b egy ven t (CT-IK rendszmok), 56, ksbb 61 ezer forintrt, ami ktezer forinttal volt kevesebb a Zap, de hatezerrel tbb a Trabi rnl.
Ennek mr - szemben a libakerget eldkkel - rendesen nyltak az ajtajai, a tet hts lsek fltti fmrszt nem csavaroztk, hanem egyben volt a karosszrival. A nehzkes, kt reteszes tetnyitt trkenyebb, de gyorsabb, egykapcsos megolds vltotta le. Az veges, tzesvel sklzott sebmr helyett plexiablakos, hszasval rovtkolt kilomterrt alkalmaztak. A bels kszbk szgletes helyett ves profilak lettek, eltntek a dszlcek a motorhzfedlrl s a kocsi oldalairl, csak a kszbn maradt egy-egy csk.
Ersebbek lettek a fltengelyek, a kuplungszerkezet s a differencilm, a rgebbi, fmszerkezetes, rkkvalsgnak kszlt kapcsolkat viszont kvl-bell gagyi, manyag cuccok vltottk le. Ami szemre nem ltszik, de megbosszulja magt alkatrsz-rendelskor: a kocsi valamennyi ablaka magasabb lett, s a fkszerkezet elemei sem kompatbilisek az 500 D-vel.
A teljestmny kemny fl lervel nagyobb, 18 LE, a vgsebessg azonban ettl nem vltozott: akr a D-nl, itt is bizakod 95 km/h llt a prospektusban. 1968-ban egy ignyesebb, drgbb kivitel is megjelent a knlatban, az 500 L, azaz "Lusso" (luxus), melynek elsdleges nemi jegye a "vzvezetkszerel lma" stlus, egy darabbl ll krmcsves dszts az els, s ktrszes, a kocsi oldalra rfordul cskszlet a hts lkhrtn - me a kengururcs se.
A dsztrcsa is kiss cizellltabb, az ereszen krmhats manyagburkolat fut vgig. Nem szles, bajszos Fiat-jelzs, hanem kicsi emblma van az orrn. Az utastr teljesen ms, ugyanis a kr alak mszer helyett a 850-eshez hasonl fekv rt hasznltak, de ms a sklzssal s tlmelegeds-jelz lmpcska nlkl.
Fekete, fmklls a kormnya, manyag borts van a mszerfaln, nem t darab gumi, hanem egyetlen, gumrozott alj, ignyes szvetsznyeg bortja a padlt, cskosan hurks az ls- s oldalkrpitozsa, az els tmli pedig dnthetk. Egyetlen mechanikai klnbsg az 500 limuzinhoz kpest, hogy mr gyrilag radil gumikkal szereltk.
1972-ben mutattk be az 500-assal szerkezetileg megegyez Fiat 126-ot, amelynl csupn az ersebb fltengelyek s els lengkarok, a 23 lersre felbikzott, mr 594 kbcentis motor, a hts ls al kltztetett benzintank, a szinkronizlt 2., 3. s 4. sebessgfokozat, valamint a bulis vszontet elhagysa (noha ez extraknt mg ltezett egy darabig) jelentette az elrelpst.
Az olaszok nem kedveltk meg elsre a "Bambint", ezrt az 500-as egszen 1975-ig gyrtsban maradt, noha sok mindent leegyszerstettek rajta. Ez az utols 500 R verzi megkapta a 126-os modernizlt lemezkerekeit, nagyobb, m 18 lersre visszabuttott motorjt, de pldul a vlt szinkronizlatlan maradt. A fehr 500-as kormny fekete lett benne, lemaradt rla a kszbdszlc, az orrra pedig felkerlt az akkor j, ngy paralelogrammbl ll FIAT-felirat is. Ez a szria 1975-ig futott, s mire leksznt, sszesen ngymilli darabot gyrtottak belle.
Mrettelensg
Mi sem igazolja jobban a tpus szerethetsgt, hogy az olaszoknl mg mindig tmegvel, ltalban igen j llapotban fordul el vrosi kisautknt, hobbijrmknt s a felesg kocsijaknt egyarnt, mikzben a nla jabb 126 "Bambino" s a Panda tpusokat felemsztette a rozsda s a tulajdonosok kznye. A nmetek, a hollandok, a francik de mg a japnok is rjngenek a Csinkvrt, egy-egy szp pldny ra a nyugat-eurpai orszgokban megti az 5000 (F), 6000 (D), 9000 (Nuova I. s Sport) Eurt, de nlunk is 250-300 ezer forint kztt mennek a jobb llapot trpk.
Trpe, hiszen az 500-as bizony mg az autminimum abszolt mrcjnek tartott Kispolszkinl is parnyibb. Amikor a hossz mkrm-vgzdsekkel elltott Gizik kjes sikkantsokkal nyugtzzk egyms "jaj de cuki ez a 206-os" s "de helyes az a kis metllila Yaris" autit, rdemes lenne egy pillantst vetnik az 500-asra - nmi szemmeresztgets utn mg taln k is rjnnnek, hogy kamiont vettek kiskocsi helyett, hiszen az igazi mini itt ll a szemk eltt.
Az 500-as (fejtegetsnkben maradjunk taln az F-szrinl, hiszen Magyarorszgon ez a relevns tpus) hrom centi hjn hrom mter hossz, 1,3 szles, s 1,3 magas, mikzben a pldaknt emltett 206-os 3,8 mter hossz, 1,65 szles s 1,43 magas. Mg szrnybb dromedr a Yaris - no nem a 3,6 mteres hossza s 1,6 mteres szlessge, hanem msfl mteres magassga miatt. Mg az olyannyira pttmnek tartott mai Fiat Seicento is 35 centivel hosszabb, huszonegy centivel szlesebb s tizenttel magasabb az 500-asnl. Egyedl a Smart rvidebb a Csinkvnl, de is jval magasabb s szlesebb. s akkor az 500-as 520 kilogrammos pehelyslyt mg nem is emltettk, ugyebr.
Persze a gyrd zna, oldalvdelem, biztonsgi utascella, s egyb tllsi kellkek ismeretlenek az 500-asban, de a vszon miatt agyonmerevtett teteje sokkal jobban brja a borulst s a fejreesst, mint a 126-os. Nem mintha prtfogja lennk az v nlkli autzsnak, de a teljessghez hozztartozik, hogy a rgi (F eltti) 500-asokban nem volt gyri helye a biztonsgi vnek, ezrt azt a mszaki vizsgn sem krhetik szmon. Mondjuk az 500 F-ben volt mr rgzts, de ezt a legtbb vizsgztat nem tudja, a rendrk meg elnzik a teljes vtelensget.
A maga mrcjvel azonban az tszzast jl felszerelt kiskocsiknt ismertk: volt benne pldul ngy tem, alacsony zemanyagszintet jelz lmpcska, 12 voltos elektromos rendszer, pt-csomagtartv lebillenthet hts lstmla, elefntfl s kzi gz - csupa olyan dolog, ami a Trabantbl akkoriban hinyzott.
De a fggetlen, ell fels hromszg-lengkaros, als keresztlaprugs, htul pedig hromszg-lengkaros, csavarrugs futm, a fts, a kurblizhat ablak, valamint a teljes sznyegezs sem volt megvetend dolog harmincegynhny vvel ezeltt. Klns tekintettel arra, hogy a kis Fiat 1969-ben pldul mr 999 dollrrt megrendelhet volt a Jetcar-tl - hzhoz szlltssal, rendszmmal elltva. s persze Nyugat-Eurpban.
|