|
Teszt
Csiks Zsolt 2005.01.11. 22:46
Igazi klnlegessge az risi vszontet: az ember feje fltt akkora lyuk keletkezik, hogy a mai csoda-sibedk mehetnek a nnikjkbe. A flinget teht a letekert ablak, kibillentett elefntfl, kinyitott vszon, szardnisdoboz-tgassg s a htat pfl, befttesgumi erej kthengeres lktetse szolgltatja.
Tlen is szrakoztat az 500-as, havas-jeges emelkedkn gy mszik fel, akr a Ratrac az alpesi splyn, a farmotor-htskerk-hajts-rvid tengelytv kombinci miatt pedig akr hsz kilomteres sebessggel is pompsan gyakorolhat vele a rendrkanyar s a brdszjd. Ha nincs mr jrm a krnyken, s nem nzed az rt, a sebessge kifejezetten llegzetelllt, csak akkor jn az elkesereds, amikor a bolgr kamion alapjraton megelz az M1-es emelkedjn. Tancs: a magyarorszgi knlat kitgult fkdobos, hzilag ragasztott fkbettes pldnyaitl lassuls semmilyen formban nem vrhat, ezrt legalbb a dudt rdemes j karban tartani.
Noha az 500-as sokak szerint ni aut, a kezelse mg gyakorlott aut-macs szmra is nehzkes. Indtani a botvlt aljnvnyzeteknt burjnz kt karral lehet: a jobb oldali a bowdenes nindt rngatja, a bal oldali a szvat. Szvat felhz, indt megrnt s a motor ltalban kt fordulat utn mr pfg is. Gzt azonban nem szabad adni, mert a karburtor felettbb egyszer szerkezete nem tudja lekezelni a dupla mkdst, s a motor nem indul be, st utna mr helyes hasznlattal is csak nehezen kel letre.
A legnagyobb trkk a vlt: aki nem hajland tudomst venni a szinkronizlatlansgrl, egyszeren csak rngatja a botot, s a szerkezet kisebb-nagyobb reccsensekkel gy is teszi a dolgt. Aki viszont nem akar vente vltt cserlni, betehet egy 126-os (akr polszkibl szrmaz) szerkezetet is, csak arra kell vigyzni, hogy ehhez megfelel, az 500-as nyomtvjhoz illeszked hosszsg s a 126-os difijnek bels tmrjhez passzol vastagsg fltengelyeket kell kszttetni - a budapesti Zichy J. u., u., Nagymez u. krnykn tbb gplakatos is van, aki kszt ilyet.
Msik megolds a finom vltshoz a dupla kuplungols: felfel kapcsolgatva az 500-as vltja is gy mkdik, mint minden ms aut, de visszakapcsolskor a menet komplikltabb. Ilyenkor a magasabb fokozatbl kiveszed a kart, resbe teszed, felengeded a kuplungpedlt, gzfrccst adsz, flelsz, hogy a motor felprgtt-e (az 500-as karburtorban nincs gyorstspricni, ezrt gzadsra csak nagyon lassan reagl a motorja), jra kinyomod a pedlt s visszatolod eggyel a vltkart.
Mivel az 500-asnak igen csekly a mozgsi energija, hiszen se tmege, se sebessge nincsen, viszont visszakapcsolni a leggyakrabban emelkedn kell, ezrt rdemes egy msodpercen belli idre begyakorolni a fenti mveletsort, msklnben az aut akr meg is ll a kaptatn. Egyesbe, menet kzben azonban semmilyen krlmnyek kztt nem szabad visszakapcsolni, mert a szerkezet meglehet, hogy ott rgtn, azonnal tnkremegy. Ha gurul a kocsi, csak a kettes jtszik, az egyes csak elindul fokozat.
Csomagot szlltani az 500-assal bolondos hbort: a hts lsekre mg befr ez-az, de nehz kihalszni. Ell viszont a tank, a ptkerk, az akku s a minden 500-tulajdonos ktelez kellkeknt szerepl giga-szerszmkszlet tanyzik, meg ott amgy is mindig rettent kosz s savgz van.
Radsul a legtbb hazai 500-asnak magastott tmlj, jrakrpitozott lse van, amit az alacsony tettl elre sem lehet hajtani, az ilyen kocsikban pedig a hts lsekhez val hozzfrs egyetlen mdja az oldalablak betrse. Ha azonban eredeti az ls, nmi okkult technikt segtsgl hva valban megy a kvartett utaztatsa - gimnazista korunkban a Budapest-Horny (kb. 25 km) tvonalon ngyen+csomagok kiptsben, sszetrve br, de tlltk az utat, s valamennyien 178-188 centi kztt voltunk, uszkve, anno.
Szguldozni nem ajnlatos, egyrszt a mr emltett fktelensgi faktor miatt, de mr csak azrt sem, mert a motor htse nem igazn kitallt, ezrt ersen hajtva, a blokk tlmelegszik. Az olajtekn alja ugyan ktrteg, s ide a centrifugl ventiltor lehel nmi szellzst, de a dupla lemez olyan vkony, hogy szinte mindegyik 500-ason ssze van nyomdva, ezrt csak a hengerek htse jtszik.
Szvtelenebb egyedek akr 100-ig (mint minden sebmr, a Csinkv is felfel csal) is feltornszhatjk a tempt orszgton, de ilyenkor az els fkezsnl kigyullad az "OLIO" lmpcska a mszeregysgen, jelezve, hogy a pisiv hgult olaj elrelottyant az olajteknben, s ezzel az olajpumpa leveghz jutott.
Ami esetleg j az olajpumpnak (ki tudja?), az biztosan rossz a motornak, ilyenkor ugyanis j nhny fordulaton t nincs kens, azaz fnysebessggel kopnak a srld alkatrszek. Nagy fordulaton knozva a motort elbb-utbb a szelepek is begnek, ami a rohamosan cskken teljestmnyben, majd a ksbb bekvetkez hengerfej-generlban jelentkezik. 85-90-es poroszkls az ajnlott teht, aki ennl tbbre vgyik, az tegyen be ersebb, m cseppet sem homolg, edzett disznzsrbl s klyhaezsttel lefjt, paprmasbl kszlt kispolszki-motort.
Polk alkatrszt j rzs Fity-tulajdonos amgy sem pt a kocsijba: ami a Fiatban szz-szztvenezer kilomteren t elketyeg, az lengyel alkatrszekkel kiptolva 500-10 000 kilomterenknt sztmllik. Klnsen a vezrmlnc, a gyjtseloszt, a vlt, a termosztt s a vezrmtengely szerencss, ha eredeti, fesszablyozbl, fggcsapszegbl, fkalkatrszekbl, kerkcsapgyakbl, kormnymbl j a plis-import is, ha nincs ms.
A 126-os Polk 28-as lgtork karburtora - noha sokan felteszik az 500-as motorra - nagyobb az eredeti 26-os tmrjnl, radsul a 126-osnak mr volt felesleges zemanyag visszavezet csve a tankba, az 500-asnl ez mg hinyzott.
Utbbinl a mjerek egyszeren le szoktk dugzni a visszavezet cs csonkjt. Rszben a toroktmrk klnbsge, rszben pedig a visszavezets hjn ervel beprselt benzin miatt a msklnben 4,8-6,5 kztt nassolgat Fiat szumbirkzv vlik, s hamarjban bekap 6,5-9 litert. Cserbe pedig csak fokozott bzt s CO-t ad. Megolds az eredeti karbi, vagy megoldani az 500-as tankjba a visszavezetst, ami a tlfogyaszts java rszt megsznteti.
Amitl vgkpp meg lehet rlni, az els futm kt fggcsapszege. A gyri elrs szerint ezeket nhny ezrenknt zsrozni kell (termszetesen zsrzpisztollyal), de az reg Fity-guruk szerint a legjobb, ha minden pocsolyba hajts, zivatar utn, de legritkbban kthetente megkenjk - akr ll a kocsi, akr hasznljuk. Enlkl rosszabb esetben a knny s precz kormnyzs egyre nehezebb vlik, s amikor (ksve) kenni prbljuk, a zsr kijn a csapszeg als zrfedele mellett, s nem megy krbe a csonkig, ahogy illene.
Itt vge a jtszmnak: az aut mg nhny hnapig, egyre nehezed kormnyzssal mg hasznlhat, de a csere elkerlhetetlen. Annyira be tud rgdni a szemt, hogy lttam Fiatot, amelynek a ferihegyi reptren, a sokszz tonns risprssel tudtk csak sztnyomni a fggcsapszegt. A nagyobb erszksglet miatt a nem klnsebben tarts kormnym is fokozott kopsnak indul - megint csak egy kltsges csere.
Ha szerencsnk van, a msik irnyba indul a romls: az egsz els futm kikotyogsodik, a kerekek lgni kezdenek, amitl kormnyozni mg lehet, csak ide-oda mszkl a kocsi eleje, mellesleg meg gy kivgjk a mszakin, mint hzinni a Fles-szelvnyt.
J trkk nmi olajjal hgtani a benyomott zsrt, mert gy ksleltethet a cucc kemny gyurmv val sszeszradsa. Sok ms autnak volt rgebben fggcsapszeges els futmve (Trabant, Skoda, fecske Mercedes), de minden Fiat-prtisgom ellenre meg vagyok gyzdve arrl, hogy olyan bna megoldst, amit az olaszok alkalmaztak az 500-600-850 szrikban, senki ms nem mert volna piacra dobni.
Gyakori hibaforrs a lengkarok eltrse is. Az elsk a kls vkn tgulnak ovliss, majd repednek, vgl trnek - szerencsre az utngyrtottakat mr dupla erstssel ltjk el. A hts tben mllik kett a korrzitl, radsul a legvratlanabb pillanatban - az egyik nap mg tkletesen p lengkar msnap elszakad a rgztsnl, s ekkor mr keresztmetszetben rozsds a fellete.
Radsul a kispolk lengkarja nem j a keskenyebb 500-asba, ilyenkor pedig jn a hajkurszs. Mivel mindenkinek a lengkarja trik el elszr, ilyen cseredarabot tallni nem is tl knny. Szintn problms a fk, amelynek az F-szriban mr nbell pofi voltak (korbban kzzel kellett lltani - ez idignyesebb, de biztosabb). Mind a nyolc fkbettet egy-egy tske pozicionlja a lehet legkzelebb a fkdobhoz, hogy a fkpedl tja minimlis legyen.
A fkbettek tskre fell ellendarabja ide-oda tud csszklni a bett lemezn, gy ers fkezsre addig kicsszik a bett, amedig br, majd, mivel a pozicionl kzdarabot srld, rugs megolds szortja a helyn, ezrt az idelis helyen marad. Ezeken a srldsi felleteken kis ferodogyrk vannak, ezek mindig elkopnak, s egyik-msik bett rendre visszaugrik alaphelyzetbe. A pedl ilyenkor lemegy a padlig, a fk pedig rettenetesen hzni kezd.
Megolds lenne a kis ferodogyrk kicserlse, de kln, ilyet nemigen rulnak. j betteket kell teht venni, csakhogy a kisipari alkatrsz fellete fnyes, csszs, s hiba van rajta j automata, a vadij alkatrsz is rendre visszaugrik alaphelyzetbe. Vrciki. Radsul a legtbb 500-as kitgult fkdobokkal megy, az j fkbett ve pedig kisebb a nagyra ntt, rgi dobnl. Nem felleten, hanem csak egy kis cskon tapad teht, a fkhats emiatt szinte nulla.
Ritka az a precz szerel, aki sziszifuszi munkval hajland sszecsiszolni a bett vt a dobval, pedig csak gy lesz tisztessges fkhats. Amit szintn elhanyagolnak az 500-as tulajdonosok (sokan kzlk nem is tudjk, hogy van ilyen) az az als terellemez-garnitra a motortrben. A kipufog oldaln van egy kicsi plhdarab, ami a dob hjt nem engedi fel a motortrbe, a tloldalon pedig van egy teljes lemez, ami a bels lgramlst javtja. Ha ezek hinyoznak, a hts rossz lesz.
Tz Fiat-tulajdonosbl kilenc mg egy hibt elszeretettel elkvet: a tett amolyan srhtravets stlusban nyitja ki. Ilyenkor a vszonnal egytt htranyl keret becspi a szvetet, s irgalmatlanul gyorsan ki is lukasztja azt. Az agyatlan tulaj meg csak esben veszi szre, hogy a msklnben zsenilisan zrd 500-as vszontetn t mlik a nyakba az lds. A tett hivatalosan (a knyv szerint) gy kell kinyitni, hogy az ember dupla hurkt hajtogat bele htrafel, gy kompakt mdon, szpen belesimul a kivgs hts rszbe.
Ha valaki nem igazn germn precizits Fity-tulaj, elg, ha nyitskor kzpen, a tetvel prhuzamos skban fesztve tartja a ponyvt, mikzben a tetkeretet kinyitja. A vszon gy csupn egyetlen hurkval, kiss lgva, ezrt nem tl eszttikusan, de srtetlenl ssza meg a nyitst - a hurkahinnyal meg ne trdjn, aki nem hentes.
Gyakori az is, hogy az 500-ast mindenfle metl, tiszta srga, zld, stb. sznekre fjjk. Sajnos egy komplett olasz tervezgrdnl aligha jobb az zlsed, ezrt ha nem az eredeti korallpiros, kzppiros, fekete, mustrsrga, dnsrga, bilikk, padlizsnsttkk, elefntcsont-fehr, halvnyzld sznre fnyezed, a vgeredmny feltehetleg gagyi lesz, vagy tlontl modern. Nem rdemes kifurklni a mszerfalat utlagos kapcsolk, rdi, mszerek miatt sem, mert az ilyet nhny vvel ksbb gyis megbnod, de ha te nem, akkor egy sokadik tulaj anyz majd, amikor vissza szeretn lltani az eredeti llapotokat.
Rdit, mszert a kzpen lev kesztytart ideiglenes levtelvel, kln konzolra lehet szerelni s gy mg vagnyul is mutat. A szabvny rgi Videoton authangszrk remekl elfrnek a hts ablakban, s a szk trben mg nmi mlyeket is megcsillogtatnak.
Ami zsenilis az 500-asban: annyi j alkatrsz, karosszriaelem kaphat hozz (tegyk hozz, fillrekrt), hogy mindennapi autknt is remekl fenntarthat, kzel azonos ron a kispolszkival. Ha kell, akr komplett autt ssze lehet pteni az olasz, nmet, vagy szinte mg a magyar alkatrszesek (Pcs) knlatbl.
Ha valaki gyjtsre adja a fejt, a meglv 500-as alkatrszbzisra alapozva sznes, olcsn menedzselhet jrmpalettt pthetnk ki magunknak rszben az 500-as klnfle varinsaibl, rszben pedig Weinsberg-Fiatokbl, faros Autobianchikbl, Steyr-Puchokbl s 500 Gamine kabrikbl. Ezekrl azonban inkbb majd kln runk.
|