|
A smnnek
med 2005.01.12. 19:37
Az sszehasonlt etnolgia tansga szerint a samanizmus nem kpzelhet el a smn ltal ldozatok, varzslatok alkalmval eladott s tnccal, mimikval, hangszerekkel ksrt nek nlkl. Mivel a smn minden feladatot csak segt szellemei tmogatsval tud elvgezni, krnie kell, fel kell szltania ezeket, hogy jjjenek hozz, kzljk vele a jvendt, a teendket. A szellemeket felidz nek utn esik a smn extzisba (rvletbe), s ilyenkor a hiedelem szerint mr a felidzett szellem beszl belle. Hogy a magyarsg smnjai is ilyen nekek ksretben fordultak szellemeikhez, arrl egykori trtneti adatok s a nphagyomny tanulsgai egyarnt tanskodnak. Krnikink az 1061. vi pognylzadssal kapcsolatban emltik, hogy "a np elljri", ,.mgusai", vagyis a pogny papok "istentelen verseket" kiltoztak, s "varzslsokat" mutattak be, ami a smn nek megltt bizonytja. A nphagyomnyban emlkt az olyan, jeles napokhoz fzd nekek rzik, amelyekkel valamely emberi ert fellml cselekmnyt szeretnnek vgrehajtani. A regls, villzs alkalmval eladott nekek ezrt bizonyos fokig a smnnek leszrma-{23.}zottai. De csak jellegkben, nem pedig szvegkben, hiszen a smn neke mindig rgtnzs volt, annak megfelelen, hogy a szertartst milyen clbl vgezte. A szvegnek pusztn egyetlen lland eleme lehetett: az istensget hv varzserej sz, mely refrnszeren tbbszr is elfordulhatott, de klnsen az nek vgn volt jelentsge. A rgi magyaroknl ez a szellemidzsre szolgl sz a haj (huj, hej), a smnnek eredeti elnevezse pedig ennek alapjn a hajgats (hejgets) lehetett. Az jabb kori vill- s regs-nekekben meg is talljuk az ismtld haj felkiltst, st az utbbinak a refrnje: "Haj, reg rejtem" (Haj, rvlssel rvlk), kzelebbrl is rzi az egykori varzsls emlkt.
A karcsonytji regls mai npszoksa a maga egszben nem vezethet vissza si magyar elzmnyekre. Eredett nem a nomd, hanem a szlv npek pogny hagyomnyaiban, a tli napfordul pogny nnepvel kapcsolatos kolindlsban kereshetjk. Ebben a magyar smnszertartshoz, a rvlshez hasonl mozzanatok lehettek, s gy kvetkezhetett be a pogny magyar papok, a regsk ltal eladott smnnek s a kolindlshoz kapcsold szvegek bizonyos fok kontamincija. A magyar refrnnek megfelel verssort nem is tallunk a szomszdos npek hasonl nekeiben. Felttelezhet, hogy hasonl kontaminci az eurpai npek si pogny nnepeivel sszefgg kt msik npszoks esetben is vgbement. A pnksdls ugyanis a tavasz, a szentivnnapi npszoks pedig a nyri napfordul nnepeinek az emlkt rzi, s mivel ezek a legtbb eurpai np folklrjban megvannak, a magyarsggal rokon npeknl viszont ismeretlenek, valszn, hogy a magyarok ezeket is az j hazban, esetleg mr krisztianizlt formban tanultk el. Mint a regsnek esetben, a samanizmus egyes elemei az ilyenkor eladott igen archaikus nekekbe is belopakodhattak, s azokkal a felismerhetetlensgig sszevegylve lhettek tovbb.
Bizonyos fokig a smnnek leszrmazottait lthatjuk a 15–16. szzadbl rnk maradt rolvassokban, bjol imdsgokban is. Idvel ugyanis a smnok ltal elmondott varzsl-nekekbl kiszakadhattak egyes gyakrabban ismtelt szavak vagy sorok, s ezeknek nmagukban – brki ltal elmondva is – kezdtek mgikus ert tulajdontani. gy keletkeztek verses rolvas mondkk klnbz bajok, betegsgek elhrtsra, valamely haszon elrsre vagy msok megrontsra. Mivel a rolvass babons hiedelmt az egyhz sem tudta kikszblni, ezek idvel keresztny sznezetet nyertek, Mria vagy ms szentek segtsgt, beavatkozst kr, bjol imdsgokk formldtak. Legkorbbrl ismert emlkeit, a lfekly s szemlcs elleni n. Bagonyai rolvassokat 1488-ban jegyeztk fel; a legrdekesebbek megrktst pedig Bornemisza Pter rdgi ksrtetek (1578) cm munkjnak ksznhetjk. Ez utbbi egy tardoskeddi javasasszony nyolc bjol imdsgt tartalmazza, melyekben az si pogny maradvnyok, pldul a "regs nagy t" emlegetse, jl felismerhetk. A fennmaradt rolvassok versszer, ritmizlhat szvegek, melyeket parlando dallam ksretben mondhattak el. A Gosztonyi Jnos humanista ltal 1520 krl feljegyzett n. Szelestei rolvass a trgy (=tlyog, daganat) ellen, ma is a vers illzijt kelti: "Erdn jr vala lebeke trgy, Bka vala ekje, Kgy vala ostora. Sznt vala kevet, Vet vala kevecset."
*
{24.} Nhny trmelk s utals mindssze, amit az si magyar lrbl ismernk, s ez ltalnosabb, teljesebb kp megrajzolsra nem alkalmas. Bizonyosnak csupn annyi tekinthet, hogy a magyaroknl is ltek a munkadal s a ritulis nek si verstpusai, valamint, hogy ezek a versek rgtnzsszerek voltak s sem a kttt ritmust, sem a rmet nem ismertk.
|