| dunszt : Az olvassi kpessg egy sajtos zavara, a diszlexia |
Az olvassi kpessg egy sajtos zavara, a diszlexia
Pat Erika szochalo.hu 2005.07.14. 12:57
A szakemberek szerint az utbbi nhny vben jelentsen megntt a tanulsi nehzsgekkel kzd gyermekek szma, ami nem felttlenl az rtelmi kpessgek gyengesgre vezethet vissza. Egyre tbb a diszlexis gyerek s felntt. Tudjk nk azt, hogy a diszlexisok zsenik is lehetnek?
Mi is az a diszlexia?
Hres emberek, akik valamiben hasonltanak egymsra, valami kzs bennk: Andersen, a hres mese r, Roden, a csodlatos munkirl hres szobrsz, Edison, a villanykrte s a fonogrf feltallja, Churchill a kiemelked angol politikus, Chusing, a vilghr orvoskutat, agysebsz s r, Einstein, a XX. sz. legnagyobb tudsa, Elvstrm, vilgbajnok vitorlsversenyz, Tom Cruise a hres amerikai sznsz, mind, mind rsi-olvassi gondokkal kzdttek az iskolban, azaz diszlexisok voltak. Michael Faraday beszdzavarokkal s helyesrsi nehzsgekkel kzdtt, problmja volt a matematikval s megbzhatatlan volt a memrija. Yeats a kltõ is egyrtelmen diszlexis volt. Mg felntten is mindig bocsnatot kellett krnie rsa miatt, s a helyesrsa is igen gyenge volt. Pablo Picasso-t rtelmi fogyatkosnak tartottk, pedig nla is a tanulsi zavarok okoztk az iskolai kudarcokat.
A diszlexia (dyslexia) gyjtfogalom, mely olyan rendellenessgeket takar, melyek kvetkeztben egyes gyerekek, akik egybknt tlagos vagy tlag feletti intellektussal rendelkeznek, felteheten valamifle organikus problma folytn, rendkvl nehezen tanulnak meg olvasni, rni. A diszlexia elnevezs hasznlatos az olvass elsajttsnak zavarra, de mr maga a sz is sokkal szlesebb fogalomra utal. A kifejezs ugyanis kt tagbl ll, az egyik a grg eredet "disz", amely nehzsget jell, a msik a "lexia" a szintn grg eredet "lexis" szbl, amely "szavakat, beszdet" jelent. Teht sz szerint is a szavakkal kapcsolatos zavarrl van sz, de ma mr tudjuk, hogy a diszlexia ennl mg sszetettebb jelensg.
Angol nyelvterleten a reading disability kifejezs hasznlatos, nmet nyelvterleten pedig a legasthenia, melyet dr. Ranschburg Pl alkotott. Ranschburg doktor defincija: a legasthenia a szellemi szervezetnek az a cskkentrtksge, melynek kvetkeztben a gyermekek normlis rzkszervek ellenre sem tudjk az els vekben elsajttani az olvasst. Majdnem mindig a gyermekek szellemi fejldsnek tarts elmaradst is jelenti (1916).
Az ausztrl Mark Selikowitz knyve 1997-ben jelent meg Magyarorszgon, melyben ismerteti a tanulsi nehzsgeket, tbbek kztt a diszlexit is. Mi a specilis tanulsi nehzsg?- teszi fel a krdst Selikowitz. llapot, mely olyan gyermekekben fordul el, akik tlagos, vagy tlagon felli intelligencival rendelkeznek, s mindenekeltt az jellemz rjuk, hogy a tanuls egy vagy tbb rszterletn jelents elmaradst mutatnak.
Kt f csoportja van: a.)- olvass, rs, szmols, nyelv ismerete(mind megrts, mind kifejezs terletn) diszlexia: - izollt olvassi nehzsg diszortogrfia:-a helyesrsi zavarok nehzsge diszgrfia: - az rs nehzsge diszkalkulia: -a szmols nehzsge, szmolsi zavar
b.)- kitarts, szervezkszsg, az impulzivits ellenrzse, trsadalmi alkalmazkodkpessg, mozgskoordinci megtanulsa
A szerz szerint: 1887-ben hasznltk elszr a diszlexia kifejezst az izollt olvassi nehzsg lersra. A fejldsi diszlexia a szletstl a hallig tart „szerkezeti” s „mkdsi” mssg, mely minden fejleszts ellenre makacs maradvnytnetekben jelzi ltt felntt korban is, s nem "mlik el" a kisiskols kor vgvel. ltalban olyan gyermekrl derlhet ki, hogy valamilyen tanulsi nehzsggel kzd, akirl elmondhat, hogy rtelmi kpessgeihez mrten alul teljest mind az iskolban, vagy akr mr az vodban is. ltalban elfogadott a 8%-15%, vannak, akik szerint csak, mint egy 5%-a az arnyuk, br szmuk ma is ismeretlen. Leggyakoribb a diszlexia, a nyelvi fejlds, a figyelem-s motoros koordinci zavara. Esetenknt azonban halmozdik. Szerencsre a tanulsi nehzsg enyhe formi sokkal gyakoribbak, mint a slyosak. Az rintetteknek, mint egy 2%-nl kell utbbival szmolni. Arnyaiban, a fiknl hromszor gyakoribb elfordulsa, mint a lnyoknl. A tanulsi nehzsg, minden szocilis rtegben egyarnt elfordul.
Az olvass sorn a gyermekek nagy rsze nehzsgekkel kzd. Bett tvesztenek, akadoznak, nehezen olvasnak ssze. Ezek a hibk azonban tmenetiek, els osztlyban meg is sznnek. Vannak azonban gyermekek, akik nem tudnak tljutni a problms idszakon, a szoksos korrepetlssal sem. rtelmi kpessgk, az olvasstanulsba fektetett munka nem indokoln, mgis lnyegesen elmaradnak az olvass s helyesrs kvetelmnyszintjtl. Fontos azonban megjegyezni, hogy nem minden olvassi, rsi nehzsget tekintnk diszlexinak. Sokszor tallkozunk olyan szmadatokkal, amik a diszlexisok 20—30% elfordulsi arnyrl szlnak. A valsgban ez a szzalkos arny jval kevesebb. Minden iskolban vannak olyan tanulk, akik nehezebben tanulnak meg olvasni az tlagosnl, ez azonban nem egyrtelmen diszlexira utal tny. Trsaikhoz kpest val elmaradsuknak tbb oka is lehet, pl. sok hinyzs az olvasstanuls idszakban, a gyermek kpessgeinek nem megfelel olvasstantsi mdszer. Csakis teljes kr vizsglattal, differencildiagnzissal bizonyosodhatunk meg arrl, valban diszlexis-e a gyermek.
sszegezve teht a diszlexia a tanulsi zavarok fogalomkrbe tartoz – intelligenciaszinttl fggetlen – olvassi s helyesrsi gyengesget jelent. Htterben a kzponti idegrendszer srlsei, organikus eltrsei, rsi ksse, mkdsi zavara, rkletessg, lelki s krnyezeti okok llhatnak.
Megkrdeztnk egy tanrnt, Botos Rkt, aki mindennapi munkja sorn tanulsi nehzsgekkel kzd fiatalokkal foglalkozik. „Az veges Jzsef Gyakorl Kzpiskola (www.oveges.hu) tanulinak kzel fele sajtos nevelsi igny, diszlexis, diszgrfis vagy diszkalkulis. Vlemnyem szerint a magyar kzoktatsban -legalbbis az elvek szintjn - megjelenik egyfajta szemlletvlts: mr nem mindenkit "hlyznek" le rgtn, ha olvassi problmi vannak. Iskolnk megprblja tolerlni s kezelni a rszkpessgek zavarbl add nehzsgeket, m azt mindenkppen meg kell jegyezni, hogy igazn akkor tudunk ezekkel a gyerekekkel egytt dolgozni, az rettsgit clknt kitzni, ha k is motivltak (termszetesen sok fgg a szociokulturlis krnyezettl) s intellektulis kpessgeik predesztinljk ket az eredmnyessgre. A gyengbb intellektus gyerekeknek is szmos lehetsge nylik, segtnk megtallni az rdekldsi terletknek megfelel szakmkat. Nehzsget jelent, hogy a vizsglati mdszerek, terpik elssorban az ltalnos iskolsok rszre kerltek kidolgozsra.”
„A tanulsi zavarokkal kzdk azrt vannak htrnyban az iskolban, mert az oktats nem illik kpessgeikhez, sajtos informcifeldolgozsi mdjukhoz. Kpesek megtanulni rni, olvasni, szmolni, csak nem gy mint a tbbiek. Ezrt kell inkbb „mskpp tanulknak”, mint tanulsi zavarokkal kzdknek nevezni ezeket az egyneket. Azokon a terleteken, ahol a rendezettsg, rs, olvass, stb. fontos szerepet jtszik, bizony sok nehzsggel talljk magukat szemben a tanulsi zavarokkal kzdk. Msrszrl viszont vizulis kpessgeik olyan ajndkot jelentenek szmukra, amely termszetes adottsgg teszi a kreatv gondolkodst, jszer ltsmdot. Gyakran igen hirtelen tallnak kivl megoldsokra, mikzben msok mg a problmt se tudtk megfogalmazni, kpzeletk rendkvl gazdag, sokan kzlk mvszek vagy mszaki zsenik. Az oktats felelssge, hogy milyen mdon tud alkalmazkodni ezeknek a szoksostl eltr, de nem ritka mskpp tanulknak a jellegzetes tanulsi mdjhoz, stlushoz. Minden gyermek joga, hogy kpessgeinek megfelel kpzsben rszesljn, ezrt az oktatst gy kell alaktani, hogy a tbbsgtl eltrket is figyelembevev tantervek, tanmenetek s mdszerek lljanak a pedaggusok rendelkezsre.” – rja Gyarmathy va (Forrs)
Milyen korn ismerhet fel a tanulsi nehzsg?
ltalban csak akkor lehet felismerni, amikor a gyermek mr iskolba jr, s fleg akkor, amikor a kvetelmnyek a teljestsre fokozdnak, ltalban 8 ves kor krl. Lteznek tesztek, amelyeket pszicholgusok dolgoztak ki, s arra szolglnak, hogy mr vods korban szrhetek legyenek ezek a gyerekek. Sokan azonban vatossgra intenek ezek hasznlatakor, mondvn, az vods korban a gyermekek kpessgeiben risi eltrsek mutatkozhatnak. gy esetleg felesleges aggodalmat kelthetnek a szlkben, br gyakran viszont beigazoldik a tesztekkel kiszrt gyerekeknl a tanulsi nehzsg meglte.
Ha a gyermek - gyenge rs, olvass, helyesrs tern, - bizonyos nyelvi feladatokbeli problmkat mutat, - tr-irny zavar (jobb-bal tveszts) mutatkozik, - gyenge az emlkezete, - szekvencialitssal problmi vannak, - diszlexia elfordul a csaldjban, - mindemellett tlagos vagy tlag feletti intelligencival rendelkezik, akkor valsznleg diszlexis.
A kzpslyos s enyhe esetekre sokszor nem is figyelnek fel. Komoly tanulsi, magatarts-, st idegrendszeri, egszsggyi panaszok gondos elemzse sorn derl ki, hogy a gyermek diszlexival kzd, s ez vlt az aktulis panaszok elidzjv. Amennyiben nem ismerjk a pontos tneteket, nem tlhetnk relisan, st gyakran igazsgtalan megtls szletik a gyermekekkel szemben. Nemegyszer halljuk szlktl, pedaggusoktl: "Na akarn, tudn" vagy "Ha odafigyelne, tudn". Ezek a tves kvetkeztetsek elssorban tjkozatlansgbl addnak. Miutn nincs kell informci a diszlexit illeten, esetleg a problma nincs is diagnosztizlva, termszetes, hogy a laikus arra kvetkeztet, a gyermek csupn aktulisan figyelmetlen, gy a tbbi nehzsg mellett mg bntudatot is breszt benne.
A gyermek bizonyos minimlis idegrendszeri eltrsek sszegzdsnek kvetkeztben vlik diszlexiss. (A legfrissebb kutatsi eredmnyek egy bizonyos gnt tesznek felelss a problma kialakulsrt.) Igen fontos, hogy ezeket az eltrseket a tneteken keresztl idejben (mg vodskorban, hiszen a leghatkonyabb prevenci kizrlag ekkor valsulhat meg), de legksbb az els osztly vgig felismerjk, s az olvassi kszsg kialaktsval a gyermeket helyes irnyba tereljk. A diagnzis sokszor pontatlan, hiszen az enyhe esetektl a slyosakig igen szles a skla, elfordul, hogy egy gyenge olvasra vagy egy megrtsi, illetve szlelsi zavarral kszkdre is rfogjk, hogy diszlexis. Ezen tl a vizsgl szemlyn, a gyermek tanrnak vlemnyn, az iskola elvrsain, tolerancijn is rendkvl sok mlik, hol hzzk meg a hatrt a mg elfogadhat olvass s a diszlexia kztt. A megfelel szakember (neurolgus, logopdus, konduktor, szomatopedaggus, pszicholgus} ltal trtn komplex vizsglat adja a legbiztosabb s legpreczebb eredmnyt. Hatkony terpia kizrlag erre plhet.
A gyermekek ltalban iskolai panaszokkal kerlnek logopdus el: figyelmk sztszrt, magatartsuk infantilis, hosszabb utastsokat nehezen rtenek, nehezen tanulnak sszefgg szveget. Ilyen esetekben felmerl a diszlexia gyanja. Elsknt arrl kell meggyzdnnk, hogy kialakultak-e a gyermekben az olvass-rs helyes elsajttshoz szksges adottsgok. A vizsglat s a diagnzis fellltsa utn mielbb kezddjn meg a gyermekek logopdus s mozgsszakember ltal trtn komplex fejlesztse. A komplexits hinya esetn az eredmnyessg megkrdjelezdik.
A kpessgzavar okai sem mindig a gyermekben keresendk, nagyon gyakran a helytelenl megvlasztott olvasstantsi mdszer, vagy a tlzottan gyors tem bettanuls a felels mindezekrt. Az vods gyermek gyakran nem is fogja fel, hogy jelentsge van annak, hogy balrl jobbra fordul-e az a lemsolt bra, szm, vagy jobbrl balra. Hiszen a kisvonatnl s a babakocsinl is mindegy, merrl merre tolja. Szoktatni kell t (jtkosan!) ahhoz, hogy a kockbl, krtybl, kpekbl kirakott sorok is mindig egy irnyba (balrl jobbra) haladjanak. Gyakran fordul el, hogy a gyermek nem rzi, hogy az ltala produklt kp s az eredeti nem azonos, hanem fordtott, ezt a tkrjtkkal lehet elkszteni, otthon is gyakorolni. Miutn ezek a tnetek mr az voda idejn szembetnk lehetnek, rdemes odafigyelni, hiszen minl elbb szrevesszk a problmt, s megfelel terpiban rszestjk a gyermeket, annl inkbb jobb eredmnyeket rhetnk el.
A diszlexiaveszlyezetetettsg kiszrsre a logopdusok minden nagycsoportost egy szrteszttel vizsglnak meg. A diszlexiaveszlyeztetettsgi teszttel az artikulci vizsglata mellett azokat a kpessgeket nzzk, amik gyengesge az elbbi tnetek kztt szerepeltek. Teht vizsgljk tbbek kztt a tri tjkozdst, dominancit, emlkezetet, mozgst, ritmust, formamsolst… Itt lnyegesnek tarom megjegyezni az vnkkel val szoros kapcsolattarts, hiszen k minden nap tallkoznak a gyermekekkel, felhvhatjk a logopdusok figyelmt olyan tnetekre, amik a mindennapos vodai let sorn nyilvnulnak meg. Gyakran meslik el a diszlexiaprevencis teszttel kiszrt gyermekekrl, hogy k azok, akik nem tudjk elkapni sosem a labdt, testnevelsi foglalkozsokon nem tudnak vgigmenni a padon, nem tanuljk meg a verseket, sose hallgatjk meg a mesket…
Amennyiben felmerl a diszlexiaveszlyeztetettsg eslye, diszlexiaprevencis terpiban rszestjk a gyermeket. gy mr az vodban megkezddhet a terpia, s ez ltal sok idt nyerhetnk, hiszen mg az iskolai olvass-, s rstants eltt jrunk. Az igazi segtsget azonban a gyermekek kpessgeinek differencilt feltrkpezse, kpessgprofil fellltsa jelenti, mert gy clzott fejlesztssel nagyobb eredmnyeket rhetnk el, mint hogyha a diszlexit okoz valamely, vagy sszes rszkpessggel foglalkozunk.
Iskolavlaszts diszlexia-veszlyeztetett gyermekeknl
Amennyiben az voda sorn felmerlt a diszlexiaveszlyeztetettsg eslye, illetve a gyermek diszlexiaprevencis terpira jrt, beiskolzs eltt komplex vizsglat s szakrti vlemny alapjn dnthetnk a gyermeknek leginkbb megfelel iskola kivlasztsban. Egyes esetekben, amikor a gyermek az voda sorn intenzv s rendszeres diszlexiaprevencis terpiban rszeslt, rszkpessgei jl javultak, s ezltal eleget tud mr tenni az ltalnos iskolai kvetelmnyeknek, ltalnos iskolba kerlhet, termszetesen tovbbi logopdiai megsegts mellett. Ilyenkor clszer olyan osztlyt vlasztani, ahol az olvasstants hagyomnyos, sztagol elven trtnik. Ms esetekben logopdiai 1. osztlyba trtn beiskolzs a javasolt. Itt a gyermekek Meixner Ildik diszlexiaprevencis mdszervel tanulnak olvasni s emellett intenzv logopdiai elltsban rszeslnek. A legslyosabb esetekben beszdjavt ltalnos iskolai elhelyezs is szba kerlhet. Vgl, lteznek alaptvnyi iskolk is, ahol kimondottan diszlexis gyermekeket fogadnak (pl. Csillagszem Fejleszt ltalnos Iskola).
A Brczi Gusztv Gygypedaggiai Tanrkpz Fiskoln 1963 ta tantjk a diszlexia elmlett s gyakorlatt a logopdus-hallgatknak. Teht a tevkenysg elsdlegesen logopdusi kompetencia. Lnyeges azonban hangslyozni a terpia sorn a team-munka fontossgt, ahol fontos szerepet kap a szl, az vn, az iskolai pedaggus, pszicholgus, az orvos (audiolgus, szemsz, neurolgus) s bizonyos esetekben a szomatopedaggus, illetve a konduktor is.
Ajnl
A diszlexia irnt rdekldknek ingyenes e-learning tanfolyamot indtanak. A tanulsi zavarok, diszlexia tmakrben jrtassgot ad, EU ltal tmogatott internetes nyri tanfolyamokat indtunk. Egy tanfolyam indul pedaggusok, egy szlk szmra. Jelentkezni a gyarme@mtapi.hu e-mail cmen lehet.
Hov lehet fordulni?
Gyermekhz ltalnos Iskola, Gimnzium s Szakiskola Cme: 1062 Budapest, Bajza utca 26. Vezetje: Kunn Szrnyi Katalin Mobil: 06-30-200-5321
Kincseshz Magniskola MDSZERTANI KZPONT Cme: Budapest, III. kerlet, Laborc u. 2. Vezetje: Rab Andrs Tel/fax:: 368-4216 Mobil: 06-30-9628-655
GS Alaptvnyi Gimnzium Cme: 1020 Budapest, Bem tr 3. Gmr Boglrka: 06/20 478-6593 Somodi Zoltn: 06/20 490-6353 Fax: 06/23 420-444 E-mail:gesgimnazium@vipmail.hu
Brczi Gusztv Gygypedaggiai Fõiskolai Kar Cme: 1097 Budapest, Ecseri t 3. Postacm: H-1476 Budapest 100, Pf. 127. Telefon: 06/1-348-1300 (kzpont) E-mail: gytf@bghs.hu
Beszdvizsgl Orszgos Szakrtõi s Rehabilitcis Bizottsg Cme: 1115 Budapest, Halmi utca 26. Tel.: (06-1) 203-8497
Felhasznlt irodalom:
F. R. Vellutino: Az olvass egy sajtos zavara, a diszlexia Fejleszt Pedaggia 1992/1-2. 4-13.p.
Mark Selikowitz: Diszlexia s egyb tanulsi nehzsgek Medicina Knyvkiad Rt. Budapest 1997.
Rth Mrta: Diszlexia az vodban? Kisalfld Gygy-r 1997. november 24.
|